Pagina's

zondag 18 oktober 2020

THEMA : GOUDLOKJE EN DE DRIE BEREN !


Wie zaten er maandagmorgen ons op te wachten in de klas ?
GOUDLOKJE 
DE DRIE BEREN 
* papa beer
* mama beer 
* kleine beer 


Muzische ontwikkeling : Goudlokje en haar goudharige lonken haar !
Beschilderen van de touwen en afdruk nemen van de beschilderde touwen. 











Afdruk van ronde vorm 







Boetseren met plasticine
rol techniek / kniptechniek 




















Muzische ontwikkeling : 
Exploreren en experimenteren en beleven van en rond het verhaal :
Goudlokje en de drie beren .
Ontdekken van de beren 
Ontdekken van het verhaal 
Ontdekken van het kleine , grote, heel grote bed 
kleine stoel, grote zachte stoel, harde stoel
kommetjes, bestek...






































Denkontwikkeling : We dekken de tafel voor de 3 beren !
Wat hoort bij wie ?
Groot, klein, kleinste, kleiner, grootste ...

Bij wie hoort welke stoel ?


Oei, de stoel is te klein.
Kleine beer ziet niks.
Arthur zocht zelf naar een oplossing .
Kussens onder zijn poep  👍





Bij wie hoort welk bord ?





Bij wie hoort welk kommetje ? 






Bij wie hoort welk bestek ? 







De tafel is volledig gedekt
Hannah mocht iedere beer wat beren pap geven. De tafel is volledig gedekt


Laat de beren pap maar smaken 😋😋😋


Muzische ontwikkeling : Drama :
Begeleid uitbeelden van het verhaal :
Goudlokje en de drie beren !

 De 3 beren ontbijten ..... maar de pap is te warm!





Kom , zegt papa beer . We gaan wandelen in het bos!


Goudlokje ruikt de lekkere pap en gaat het huisje binnen !



Goudlokje proeft van papa beer zijn pap!
Die is veel te warm 



Goudlokje proeft van mama beer haar pap!
Die is veel te koud 


Goudlokje proeft van de pap van kleine beer !
MMMMMMMM ! Wat is deze lekker !
Goudlokje smult het kommetje helemaal leeg!



Van al die lekkere pap te smullen .
Goudlokje gaat even rusten in de stoelen van de beren 
Papa beer zijn stoel!
Neen , die is veel te hard.


Mama beer haar stoel!
Neen , die is veel te zacht !


O, kleine beer zijn stoel is super goed.
Goudlokje wiebelt heen en weer 
Maar oei !


De stoel is kapot !
Misschien kan ik even rusten in het bed van :
papa  beer !
Neen , die is te groot en veel te hard!


Mama beer haar bed misschien ?
Neen , die is veel te zacht en te groot!


Het bedje van kleine beer is juist goed!
Niet te hard, niet te zacht, niet te groot.
JUIST GEPAST!

Goudlokje valt in slaap!


De beren komen terug uit het bos!
Wie heeft er van onze pap gesmuld , brult papa beer


Vraagt mama beer !


Mijn pap is helemaal op , zei kleine beer boos


Wie heeft er in onze stoelen gezeten , brulde papa beer 


Mijn stoel is helemaal kapot. Kleine beer was heel boos en verdrietig 


Papa beer was de juf te vlug af!
Ik zal de stoel vlug maken, dan is kleine beer terug blij 
( Felix en zijn zorgzaam zijn 😍 )


Wie ligt er in ons bed!
Goudlokje schrikt van de drie beren en loopt vlug weg!




Nu kan kleine beer in haar bedje slapen. 
Slaapwel kleine beer !


Juf, wij willen ook beren en Goudlokje zijn. 
Wat een mooie momenten voor de kids 
Zich durven tonen !
















Vrij spelen van het verhaal : Goudlokje en de drie beren 


Muzische ontwikkeling , innerlijk kompas 
Durven het verhaal vertellen aan de vriendjes 

Na het veel ontdekken van, veel beleven van " Goudlokje en de drie beren "
Het verhaal te horen vertellen
Spelen met het verhaal .
en zoveel meer 
DURVEN HET VERHAAL VERTELLEN AAN DE VRIENDJES !

Juliette mocht het verhaal vertellen aan de vriendjes 
En ze deed het super 






Muzische ontwikkeling / Denkontwikkeling : Het dekentje van Goudlokje !
* Kleven van stof in ieder vakje .
( iedere kapoen ervaarde de opdracht op zijn manier en zijn kunnen )
Tactiel omgaan met lijm en stof is ook een ervaring op zich. 










Muzische ontwikkeling / Denkontwikkeling :
papa beer , mama beer en kleine beer!
Uitrollen van bruine verf op een  heel groot , groot en klein karton.
papa beer = het grootste vel karton
mama beer  = groot vel of iets kleiner vel karton
kleine beer = het kleine vel karton of het kleinste.










De vriendjes uit de klas van juf Veronique , juf Jelte 
mochten ook een beer komen maken. 











Onze kleuter boek :
stempelen met vork van de 3 beren !
Nog even ervaren van groot en klein
Papa, mama beer zijn groot
kleine beer is klein.
Stimuleren van begrenzing :
In de ronde vorm stempelen met een vork. 













Denkontwikkeling :
Bouwtorens van groot naar klein 






Denkontwikkeling / zintuiglijke ontwikkeling : De ruimtebegrippen tov van voorwerp !
Op, onder, naast, achter , voor....
Spelen met het berenlied : de beer deed ook mee .
Nabootsen en verwoorden was belangrijk. 











Roomskatholiek godsdienst 
DELEN van ....  ( klasoverschrijdende activiteit )
Beer vond het niet leuk dat zijn pap op is
In de klas is het soms moeilijk om te delen, samen te spelen.

Samen spelen 
Samen delen
Samen opruimen 



Gesprek rond gevoelen :
Blij en boos 
Spelen met een muzikaal lied : Ik ben blij , ik ben boos
Goudlokje is blij
Goudlokje is boos , verdrietig 


Muzische ontwikkeling / Denkontwikkeling 
Dansen op het melodie van drukpopjes 
GROOT EN KLEIN worden.
https://www.youtube.com/watch?v=Z1faCOFWWIU

Muzische ontwikkeling :
Verhaal Goudlokje en de drie beren met muziek ( nonverbaal verhaal )
https://www.youtube.com/watch?v=Z1faCOFWWIU

Sfeerbeelden uit de klas :







Open onthaal 's morgens in de klas :
Hannah was juf aan het spelen. 
Een lach op juf haar gezicht!




Mooi herfstweer : even buiten bewegen en genieten van de herfstzon.



























De klaspoppen Rube en Rutje mogen de hele dag meespelen met de vriendjes in de klas. 
Genieten !



 Berenpuzzel 




Ontdekken van de boomschijfjes 
Exploreren, experimenteren en ... 
Sorteren van groot naar klein 
En owee, de toren mag niet omvallen .




Vullen van een vrachtwagen. 
( een impuls van een kapoen )
Dus als juf , op zoek naar meer vrachwagens. 
Deze zijn mooie momenten van observeren en inspelen op ...





We kregen nieuwe stoeltjes !
Neen, geen nieuwe stoeltjes
De mama van Arthur De Weirt maakte stoeltjes voor de kindejs van de dag 




Ons godsdiensthoekje kreeg een nieuw koffertje. 
Het oude was kapot