Thema : Kerstmis vieren, boom versieren !
Tweede zondag van de Advent : Het tweede kaarsje brandt.
Wij zijn een lichtje
Hoe kunnen wij een lichtje zijn voor elkaar ?
Lief zijn, zorg dragen, elkaar helpen, ...
Knutselmoment : kleuren met een kaars .
Juf , wij zien niets!!
Juf , wij zien niets!!
Maar dan komt de toververf ( Ecoline )
Waarnemen : De kerstboom en zijn lichtjes
Waarnemen : Voelen aan takken van een echte kerstboom / nepkerstboom
juf , de echte prikken
De nep die kriebelt
Waarnemen : De kerstboom samen versieren
We hangen dingen HOOG, LAAG in de boom
Wat een mooie boom.
Alles mag erin: een ster, een bloem , een engel, kerstballen in alle kleuren.
Grote en kleine kerstballen
Grote en kleine kerstballen
......
De mooiste kerstboom ooit 😉
De mooiste kerstboom ooit 😉
Genieten julle mee ?
De kerstboom versieren op de lichttafel
In iedere kerstbal een knoop !
In iedere kerstbal een knoop !
1 - 1 relatie
of vrij versieren met knopen.: kleine knopen bij elkaar.
Ieder kind kiest, zo heeft juf oog voor hun keuze en
Ieder kind kiest, zo heeft juf oog voor hun keuze en
hun groeien in zelf ontdekken en kunnen.
Krullebol : Takkenboom !
1 Bewegen in de ruimte op de muziek en lied : takkenboom
Samen met de vriendjes uit de blauwe klas ( juf Véronique ) gingen we van start met ons nieuw thema : Kerstmis vieren, boom versieren !
Op de muziek van "de takkenboom" (uit onze krullebol-methode)
bewegen we met beide handen mee op de melodie.
Krullebol is een methode voorbereidend schrijven die ons bewustmaakt van het ontwikkelingsproces dat een kleuter doorloopt om tot schrijven te komen.
2. Krullebol : Takkenboom verwerken op papier :
De ene deed het met enkel vingers, de andere met alle vingers.
Maar ieder kind danste met de vingers op het ritme van takkenboom.
Maar ieder kind danste met de vingers op het ritme van takkenboom.
Spelen met de begrippen : Kort en lang
Hoe ziet een kerstboom eruit ?
De vorm van een kerstboom
Wat groeit er eerst : De stam
Wat groeit er eerst : De stam
Zijn de takken bovenaan en onderaan hetzelfde?
...
Om zo tot het de begrippen kort en lang te komen.
Om zo tot het de begrippen kort en lang te komen.
We kleefden een kerstboom op de grond.
Maar wel een hele hele grote.
De takken bovenaan kort en erna altij iets langer
De takken bovenaan kort en erna altij iets langer
De langste takken zijn beneden of onderaan.
De kapoenen mochten de boom versieren met sterren , kerstballen.
De belangrijkste opdracht was : stappen op de lijnen.
' Evenwicht behouden , balanceren! '
De belangrijkste opdracht was : stappen op de lijnen.
' Evenwicht behouden , balanceren! '
' oog - voetcoördinatie
Tijdens het vrij spelen :
De kerstboom mooi maken!
Maar we stappen op de lijnen van de kerstboom
Ervaren van kort lang met hun lichaam.
Ervaren van kort lang met hun lichaam.
Arthur zag dat het goed was!
1 - 1 relatie aan iedere tak versiering
We maken de kerstboom na met takken :
Lange takken onderaan, korte takken bovenaan.
Van lang naar kort. Versieren met stenen en houten schijfjes.
We ordenen de takken van lang naar kort!
Oei, de tak is langer dan die daar?
Wat nu?
Samen komen we tot oplossingen en maakten de kerstboom prachtig na.
Erna mochten de jongere kapoenen de kerstboom versieren met allerlei materialen.
Wat nu?
Samen komen we tot oplossingen en maakten de kerstboom prachtig na.
Erna mochten de jongere kapoenen de kerstboom versieren met allerlei materialen.
Miel had de oplossing.
We veranderen de takjes van plaats. De lange hier en de korte erboven.
Samen leren zoeken en handelen/ overleggen.
We veranderen de takjes van plaats. De lange hier en de korte erboven.
Samen leren zoeken en handelen/ overleggen.
Top om ze zo bezig te zien.
Adam zag het ook vlug dat zijn tak langer was dan die eronder.
We wisselen de takjes
De langste tak en dan de kortste tak
We wisselen de takjes
De langste tak en dan de kortste tak
Soepel maken van de pols, vingers.
Kerstballen rollen
Slingers rollen
1 - 1 Relatie ( in iedere kerstbal een plasticine kerstbal
1 - 1 Relatie ( in iedere kerstbal een plasticine kerstbal
Fijn motorische oefening :
We versieren de kerstboom , het geschenk met pomponnetjes .
Het hanteren allerlei soorten pincetten. De pincetten vragen wel enige vaardigheid.
Het hanteren allerlei soorten pincetten. De pincetten vragen wel enige vaardigheid.
We sorteren volgens kleur op de kerstboom of het pakje
Knutselmoment : Een fleurige kleurrijke kerstboom
Lijmtechniek met zijdepapier.
We leren de stukjes boven , dicht bij elkaar... kleven
De jongste kleuters leren omgaan met de lijmtechniek
* lijm nemen
* borstel afkuisen
* lijmen
* papier kleven
Bij de jongste kleuters mochten de grote kapoenen een handje helpen.
Voor de zieke kapoenen werd ook een fleurige kerstboom gemaakt.
Voor de zieke kapoenen werd ook een fleurige kerstboom gemaakt.
Hannah hielp graag lijmen
Een echte juf 😚
Hannah hielp heel graag de kleine kapoenen.
Amelya deed het super.
Ik maak torentjes
Ik maak torentjes
Cesar leerde omgaan met de lijmtechniek.
Ook hij deed het super flink
Ons fleurig kleurrijke kerstboompje is klaar
JAARTHEMA : ER ZIT MEER IN DAN JE DENKT !
Koptelefoon : RITME !
We luisteren door de koptelefoon naar het lied :
" Ik ben vandaag zo vrolijk "
Muziek en gevoelens
Blij , boos en verdrietig
De versie : vrolijk, verdrietig, boos.