Pagina's

maandag 10 oktober 2022

Goudlokje en de 3 beren

We startten ons thema natuurlijk met het vertellen van het sprookje "Goudlokje en de 3 beren".
Jullie kleuters waren er meteen weg van en luisterden heel aandachtig!

De mama van Emma bracht echte "berenpap" mee! Smullen ;-)


We mochten schilderen met een lepel. Dat vonden sommige kapoenen gek, maar het bleek wel superleuk! Van hun kunstwerk maakten we eens ze droog waren, berenkronen die ze tijdens het spelen in de klas mochten opzetten.




Er was ook echte "berendeeg" (havermoutdeeg) in de klas. 
Rollen, snijden, kneden, duwen, koekjes en pannenkoeken maken,... het gebeurde allemaal.






In de namiddag namen we onze "berendeeg" gewoon mee naar buiten! Heerlijk zo in het zonnetje.


Op de experimenteerschotels waren deze week berenpuzzels te vinden. Maar we konden ook de krulletjes van goudlokje "rijgen", voorwerpen sorteren volgens grootte (klein (kleine beer)-middelgroot (mama beer) -groot (papa beer)), met plasticine goudlokje krullen geven,...






We sorteerden de meegebrachte beren van klein naar groot


In de klas bij juf VĂ©ronique, gingen we kijken naar Tik Tak!







Op de speelplaats schilderden we met water beren.





Omdat het echt wel heerlijk herfstweer was, genoten we ook van het spelen in de grote zandbak.










Ciss bracht leuke materialen mee die pasten in ons poppenhuis. 3 verschillende bedjes, stoeltjes, kommetjes en zelfs goudlokje! Zo konden we het verhaal zelf naspelen.



In onze poppenhoek verdwenen de poppen, het werd een heuse "berenhoek".



We speelden uiteraard ook spelletjes. Onder andere een stapelspel. Daarbij moesten de beren op de juiste plaats in de toren gelegd worden.




En wat een kleurliefhebbers heb ik toch in de klas! Altijd is er wel iemand aan het kleuren!


Op de lichttafel mochten de kleuters een pad met knopen maken om Goudlokje tot bij het berenhuis te brengen.


We mochten ook experimenteren met het maken van krullen in scheerschuim. We voegden er een beetje gele verf bij en draaiden volop met de handen door de verf en het scheerschuim.
Dit experimenteren is erg goed voor de ontwikkeling van de (schrijf)motoriek en daarnaast nog eens heel leuk ook!














In de bouwhoek probeerden we met allerlei blokken, huizen te maken voor de beren.







Ook spelen met kleine, middelgrote en grote potten, pannen en lepels in de zandbak hoort er bij!