Thema: Licht en donker !!!
We vertrokken vanuit het verhaal :
" Welterusten kleine beer "
" Welterusten kleine beer "
Kaftwaarneming :
Wat zien we op de prent ?
Wat zou er kunnen zijn met kleine beer?
Waar is kleine beer ?
Wat zou er kunnen zijn met kleine beer?
Waar is kleine beer ?
Een grote en kleine beer
Kleine beer zit op bed
Hij kan niet slapen
Papa beer komt kijken
Misschien is kleine beer bang
Van wat zou kleine beer bang kunnen zijn ?
Monsters, het donker!
Van wat zou kleine beer bang kunnen zijn ?
Monsters, het donker!
.....
En we waren vertrokken
Donker / de maan / licht in de kamer
En we waren vertrokken
Donker / de maan / licht in de kamer
...
Het verhaal werd verteld
Hieronder de link om het verhaal te beluisteren .
https://www.youtube.com/watch?v=uJvOOIMiZ4M
Ontdekken van DAG EN NACHT !
We zoeken Janneke maan !
De maan zien we niet !
Hoe komt dat ?
De zon is er , het is dag
Maar waar is de zon ?
Achter de grijze wolken
Het is licht ( = het is morgen / dag ) en niet donker. ( = avond / nacht )
Dus, de zon is verstopt achter de grijze wolken!
De dag en nachtkalender in de klas ( het kamertje van RUBE EN RUTJE )
* Dag- en nachtkalender ( zon en maan )
* Lichtje aan / uit
( het nachtlampje aan is nacht / het nachtlampje uit is dag )
De kindjes van de dag mogen iedere dag de kalender doen.
Een dagje in de klas :
Welke activiteit doen we nu ?
Knutselmoment : De maan
Stempelen met penseel en structuurverf
( zand, lijm, witte en gele verf en een donkere achtergrond )
De verf in de lijm geeft de structuurweergave van de maan terug!
INkleuren van de beren
* Oog voor begrenzing en hanteren van de wasco
* Het andere hand functioneel leren gebruiken !
Het kleurblad vasthouden, zodat het niet verschuift.
Het kleurblad vasthouden, zodat het niet verschuift.
* Welk hand krijgt de voorkeur om te kleuren ?
Noor keek of iedereen mooi kleurde 😉
Knutselmoment : de donkere nacht !
Stempelen met spons !
Welke donkere kleuren hebben we nodig voor de nacht !
Wat zijn donkere kleuren ?
Adam mocht de donkere kleuren uit het verf-rek nemen.
De beren zijn gekleurd
De maan gestempeld met structuurverf
De nacht gestempeld met donkere kleuren en spons.
Zie hier ons kunstwerk :
Zie hier ons kunstwerk :
" Kleine en grote beer kijken naar het grootste licht van de wereld ! "
DE MAAN
DE MAAN
Experimenteren met de meegebrachte lichtjes :
We ontdekken en bewegen in de donkere klas
We weerkaatsen het licht op het plafond, de grond
We volgen de lichtjes
We kijken een boekje met een lichtje
Het rustig maken in de kring met het slaapbeertje van Senne
( zalig en rustig moment )
Pantoffels aandoen naast ons lampje !
Leren omgaan met het zelf aan- en uitdoen van de schoenen.
Linker- en rechtervoet ontdekken!
Een paar pantoffels
Ik sta in het lichtje
We rijden in de nacht Felix
Ik zal licht maken
Welkom in de donkere klas!
Spelen met het slaapliedje :
Welterusten kleine beer !
Slapen, aan- en uitdoen van de pyjama
De stukken van een pyjama zoeken in de ontdekbakjes die bij elkaar horen
Slaapkleedje / pyjama
Alleen proberen aan- en uitdoen
Slaapritueel spelen in de rusthoek
De pantoffels eerst goed zetten
Een paar pantoffels
Happy kids massage :
De maan is rond
Massage op de rug van de vriendjes
DE RONDE MAAN
( de massage-trein )
De zon en haar stralen !
ZIJN WIJ ZICHBAAR IN HET DONKER ALS WE IN HET DONKER BUITEN LOPEN !!!
Verhaal : Laat je zien met Rien en Katrien
Het belang van een FLUO JAS werd ontdekt in de klas
IN FLUO ZIEN WE JE GRAAG 💔💛💚
IN FLUO ZIEN WE JE GRAAG 💔💛💚
ONZE FLUO IN HET DONKER !
De streepjes geven licht in het donker
We doen nu altijd onze FLUO JAS AAN !
We maken licht op de tafel door in de donkerblauwe rijst
te
schrijven met een penseel/ onze vinger
Kijk juf , de maan ! Arthur vdC
Hier is het donker , daar is er licht !
Motorische oefening
Boetseren met zoutdeeg
Sterren maken in de donker nacht !
* de deeg kneden en met de handpalm plat drukken
* stervormpjes in de deeg duwen
* de deeg rond de ster verwijderen
* het stervormpje weg nemen
Visuele discriminatie :
Zoek dezelfde ster, maan, planeet!
1 - 1 Relatie
Geef de zon haar straaltjes
We spelen af en toe nog in het donker ( ' s Morgens is het nog donker )
Motorische - Rumtelijke oefening : Tekenen van stralen rond de zon !
Oog voor de ronde vorm
Experimenteren : Hoe teken ik stralen rond de zon. ( RIchtingsoefening )
* We tekenen de stralen rond de zon
* Aan iedere stip een straal
Knutselmoment : Dag en nacht ( Onze dag- nachtkalender )
Schilderen van de dag en nacht
We ontdekken lichtblauw en donkerblauw
Afwerken van de dag- nachtkalender
Inkleuren maan en de sterren of
Tekenen van een zon en haar stralen
Inkleuren van een maan
stempelen van de sterren
Ontdekken van volle maan / halve maan
We staan OP de maan / IN het licht
We staan OP de maan / IN het licht
Spelen in het donkere huisje met de zaklampen!
JAARTHEMA : ER ZIT MEER IN DAN JE DENKT !
RUST !
Rust was een item in ons thema DAG EN NACHT
Kussen
* Waarvoor dient het kussen?
* Wat doen met een kussen?
We worden rustig door goed IN en UIT te ademen !
Oefenen met de mond
Meebewegen met de armen
* omhoog = inademen
* omlaag = uitademen
Met de massagekaarten van HAPPY KIDS MASSAGE
WE KWAMEN ECHT VOLLEGID TOT RUST !
Er zit echt meer in de rugzak dan jullie denken.
Klas-overschrijdende activiteit :
TIK TAK : Slapen gaan bij juf Jelte
Vrij spel bij juf Karolien
TIKTAK : SLAPEN GAAN
VRIJ SPEL ( vooral ontdekken van de hoeken in de paarse klas )
Samen een frisse neus opdoen !
De daglijn in de klas aanbrengen
Samen zoeken we naar de volgorde van een halve dag in de klas .
Wat doen we eerst als we de klas binnenkomen?
Wat doen we erna ?
Wat doen we eerst als we de klas binnenkomen?
Wat doen we erna ?
Welke prent past bij ...... ?
....
RUBE EN RUTJE TONEN WAAR WE IN DE LOOP VAN DE DAG VERTOEVEN
RUBE EN RUTJE TONEN WAAR WE IN DE LOOP VAN DE DAG VERTOEVEN
De kindjes van de dag mogen RUBE en RUTJE op de juiste prent spelden
( fijn mot oefening : een wasknijper open en toe doen en op de juiste prent spelden )
De weerkalender
De kindjes van de dag mogen :
* We kijken naar buiten of naar buiten gaan en : voelen, kijken
* We verwoorden wat we zien/ gevoeld hebben
* De juiste weerkaart zoeken en aan het raam van RUBE en RUTJE hangen
Voor Felix was dit de smeltende sneeuw en regen 👍
( Het regent en sneeuwt ! Voor alles heeft Felix een oplossing.
Dat is genieten in de klas als juf! Hoe kinderen ontdekken en
voor alles een oplossing hebben 😊 )