Thema : BOEK : MIJN ALLEREERSTE ZOEN !
Kaftwaarneming / Prentwaarneming :
We keken naar de kaft !
Waar zou het boek over gaan?
Wie staat er op de kaft ?
De kleuters waren zo geboeid om hun kerneuzeneusje te verdiepen in het boek.
Dus !
We keken ook naar de prenten in het boek.
Het verhaal werd nog niet verteld.
Wat vertelde de prent ons?
Belangrijk was :
* oog voor de prenten en details op de prenten
* oog voor wat zien wij
* oog voor het verwoorden van ....
Vertellen van het verhaal : de allereerste zoen !
EEN SMAKZOEN !
ZELF EEN SMAKZOEN GEVEN !
We werken rond knuffelen / zoenen / lief zijn!
Zo kunnen we een accent leggen op de PEST WEEK !
" Ook al zijn we klein!
PESTEN vinden we niet FIJN ! "
Knutselmoment : ZOEN ! RODE LIPPEN !
( accent ligt op de kleur ROOD )
Scheuren van snippers ( opvolging ontwikkeling scheurtechniek )
* de ene kapoen kon het al heel goed
* de andere had nog even een aanzet nodig
* de jongste kapoenen werden gestuurd en begeleid om de techniek aan te leren
Knutselmoment : Kleven van de rode gescheurde snippers
ONS ZOENPASDOOSJE
( Wegens de corona mogen we geen zoentjes geven en
maken we zoenpasjes voor oma , opa, mama, papa, mams, meme, pepe.... )
* Omgaan met lijmtechniek / sturen waar nodig
* De oudste kleuters leren de lijmtechniek en het kleven aan de peuters aan.
- De oudste kleuter lijmt , de peuter mag de snippers kleven
* De snippers tegen elkaar kleven en zo het doosje helemaal vol
kleven met snippers die NAAST elkaar worden gekleefd.
Sociaal emotionele ontwikkeling / ontwikkeling van innerlijk kompas
We geven kuszoentjes voor :
Motorische oefening :
Hartdoosjes vullen met rijst
* oog voor de motoriek /oog handcoordinatie
* hanteren van een lepen en scheppen ( oefenen van de soepelheid van de pols )
* spelen met de begrippen vol / leeg - veel / weinig
Motorische oefening en kleurenkennis
Rijgen van kralen op chenilledraad volgens kleur ( alles met rode tinten )
* volgens kleur
* oog handcoordinatie
*fijne motoriek : greep van chenilledraad combineren met de parels er op rijgen
Denkmoment / visuele discriminatie :
Ik bouw een toren volgens orde.
* leesrichting
* getallenkennis ( beginnen bij het kaartje met 1 hartje enzo voort )
Spelen aan de lichttafel
Puzzelen : We leggen de hartjes in de juiste vorm. Groot, klein,....
Spelen met het getal 3! EVENVEEL !
In het versje hebben we nog 3 zoentjes over
* aanwijzend tellen
* Hoe zien we dat we van alles EVENVEEL hebben ( prikkel naar meer )
Adam mocht 3 auto's zoeken in de klas
en mocht drie tonen met zijn vingers
Arthur mocht 3 blokken zoeken in de klas
Annette mocht 3 poppen zoeken in de poppenhoek
en 3 tonen met haar vingers
Hoe kunnen we nu zien of we van de auto's , de poppen en blokken EVENVEEL hebben!
Miel wist het op te lossen
Hannah mocht aanwijzend tellen
Hoeveel auto 's hebben we ?
Hoeveel poppen?
Hoeveel blokken ?
3
Amelya mocht de poppen tellen
3
Anjolie wou ook nog even tellen
We hebben
3
AUTO's
POPPEN
BLOKKEN
Spelen met het kleur ROOD !
ROOD ROOD
IK HEB GEEN ROOD
IK MOET NOG ROOD GAAN ZOEKEN
HIER IN ALLE HOEKEN
Na het spelen met rood , speelden we nog met andere kleuren op vraag van de kleuters
ROOD IS LIEFDE
LIEFDE HEEFT HET SYMBOOL VAN EEN 💕
Happy kids massage
Eerst mochten we een hartje tekenen in de lucht
* handen samen
* we gaan met de handen omhoog
* we maken een boog naar benenden
* de handen geven onderaan een zoen.
Daarna mochten we elkaar masseren
Maar eerst de beleefdheidsvraag
' Mag ik je masseren ?'
Natuurlijk
Na de massage zeggen we tegen elkaar
' Alstublief '
' Dank je wel '
Bij de start en het einde worden de handen
op de schouder van de kleuter die gemasseerd werd gelegd.
Knutselmoment : Hartjes vol liefde
Schilderen en afdruk maken van het afgedrukte hartje.
De sterke jongens mochten de hartjes in de isomo inprikken.
Oog hand coördinatie : de lijn volgen ( spelen en ontdekkend leren schrijven )
Cesar zag dat het goed was ingeprikt
De meisjes waren wel de eerste om het hartje te beschilderen
en
er een afdruk van te maken
Hartjes voor mama en papa.
Boetseren met plasticine en hartvormpjes groot en klein.
We mogen iedere morgen ons kaartje zelf omdraaien
na het leegmaken van onze boekentas.
De nieuwe peuters mogen samen met de juf hun kaartje omdraaien.
Sfeerbeelden uit de klas doorheen het thema :
µ
Ivan is vandaag kindje van de dag met de zorgende en juf NOOR
Spelen op de computer
( Eerst samen op de computer aanleren / nu alleen met een vriendje )
Spelen in de hoeken met de met onze carnavalkledij
Arthur vdC kreeg er een broer bij " OSCAR "